Hvor tilbringer du 24 timer i absolut luksus?

Det korte svar er Marienlyst Strandhotel ved Helsingør. Hermed kunne dette blogindlæg stoppe, men skulle du have mod på at læse lidt mere, vil jeg uddybe og begrunde, så hold på tegnebogen og læs videre. Jeg havde med en veninde bestilt en meget romantisk-lydende “you and me”-pakke. Pakken kostede 2200 kr pr person og inkluderede afternoon tea, spa, tre retters menu, overnatning, morgenmad og spa igen dagen efter. Det er muligvis mange penge, men det er ikke dyrt, for det man fik efter min mening.

Afternoon tea

Afternoon Tea og Spa på Marienlyst strandhotel

Vi kom sent, men fik mast os ind inden afternoon tea blev taget helt af kortet. Havde nok forestillet mig et tag selv bord med en tør skærekage og en kande lunken te, men ind kom en etagere med alverdens små yndigste kager og petite cucumber-sandwiches samt et te-menu kort. Det hele blev serveret udenfor ved små borde ved sandet og med Øresund og Kronborg som udsigt. Vi nød hele herligheden i vores blå frotté badekåber og brune klipklappere i bedste badehotel stil.

Nu med maven fuld af te og kage gik vi til makronerne i spa´en. Høj sol og 27 grader tvang os mere eller mindre udenfor i infinity-poolen, mens dagens myose-opbyggende møder smeltede væk fra vores skuldre. Vi signede up for sauna gusen, og de forskellige essentielle olier som lavendel og appelsin henholdsvis udrensede, afslappede og opkvikkede os. Særligt opkvikkende var turen i Øresund. Så kvik har jeg umiddelbart ikke brug for at blive igen.

Tre retters mad

Tilbage i jacuzziens 28 grader virkede barkortet utrolig tillokkende, og en kold G&T serveret på bassinkanten gør dig tæt på lykkelig. Vi var faretruende tæt på at blive to lyserøde rynkede rosiner, da vi besluttede os for at gøre os klar til middagen. Omgivelserne blev i sagens natur ret spisesalsagtige, men maden var lækker. Forretten var i tidens fermenterede ånd rejer og asparges i en torskerognsemulsion. Den var superlækker. Min hovedret en rødspætte med et ret ligegyldigt halvt stegt hjertesalat og nok ikke den ret jeg vælger igen. Desserten fik jeg byttet ud med lidt frugt. Det hele skyllet ned med en virkelig dejlig Sancerre.

Den samme Sancerre blev skænket på ny og akkompagnerede os ud i solnedgang over Øresund beskuet fra strandstole med fødderne i sand. Vi blev ret hurtigt enige om, at ferie ikke blev meget bedre og ligeså enige om, at en air con på værelset havde været en kærkommen attribut.

Sundowner

Dagen derpå

En doven morgenmad med alt hvad hjertet kunne ønske senere stod vi klar i vores let klamme, kolde badetøj. Vi prøvede saltterapi, saunagus, Øresunds kolde gys (denne gang med hovedet under), jacuzzi, infinity pool, dampbad og saltscrub. Tilsidst var vi så afslappede, at vi kunne konkurrere med en smeltet sovende kat i en solstråle. Vi blev hældt op i to mentale kopper og sat ind i bilen, som det trods alt lykkedes at naviger hjem i vågen tilstand.

Jeg anbefaler et ophold på Marienlyst strandhotel til alle tider til alle folk i alle sæsoner. Et vinterophold ville kunne noget andet og muligvis traumatisere min kuldesensitive krop, i fald jeg skulle vælge det kolde gys i Øresund. Skulle du have lidt stress siddende i afkrogen af kroppen, må det være løsningen at besøge Marienlyst Standhotel. Det er i hvert fald et forsøg værd!

Det bliver ikke hyggeligere…