Jeg er jo på tur til Paris med Togrejse.dk og skal nu den lange vej hjem igen med nattog. Du kan læse om udturen her. Gare de l’est er ikke et lille sted. Der råbes noget i højttalerne på fransk, som jeg hverken hører eller forstår, og pludselig sætter 50 folk i løb. Jeg håbede, det ikke var en folkevandring, jeg skulle have deltaget i. Kiggede mod skærmene, og min afgang er uden angivelse af spor. I det sekund det popper op, rejser nye 100 mennesker sig og løber mod sporet. Vældig hektisk men super kontrolleret. Jeg falder igen lidt udenfor med min fysiske billet, men den åbner alle de rigtige døre, og man er ikke bange for den løber tør for strøm.
Toget (TGV) sætter igang og er faktisk et ret lækkert tog. Efter en time kigger jeg op fra det seneste afsnit af ‘Greys hvide verden’. Vi er næsten i Tyskland…wow. Det viser sig vi kan køre op mod 320 km/timen mod IC3 togets 160 km/timen. Eksperter kan korrigere mig. Her var Google min ven. Jeg kan lide denne følelse af effektivitet. Min sidemand har kværnet 5+2 i bonus kinder buono chokolade til aftensmad og må have det pænt kvalmt. Jeg er denne gang hende med den ildelugtende tun og æg- sandwich. Mannheim var første stop.
Halvanden time i Mannheim efter alle butikker er lukket er ikke ret sindsoprivende. Men jeg kunne jo bruge tiden til at kigge køreplaner og betvivle hvor, toget kom fra, hvor jeg skulle være, var det forsinket, koblede det sammen med det til Berlin?? Alt gik glat, nattoget kom som planlagt og jeg gik ombord.
Trappen til mit boudoir Seng med sengetøj und alles
Nattog til Hamburg
Her taler vi en ganske anden oplevelse end på udturen. For det første taler vi eneværelse! En lille trappe til første sal beklædt med lilla velour førte mig til mit boudoir for natten. Jeg fik alle funktionaliteter forklaret og skulle krydse 6 items af til morgenmad, som jeg kunne bestille. Der var en håndvask, som jeg ikke havde fundet, hvis ikke hun havde vist den. Der var strøm, bøjler, mulighed for at skifte tøj uden at balancere på en stige med en journalist i røven. Og ikke mindst var der her det, man ville kalde en seng – med dyne og renvasket dynebetræk. Der stod en lille pose med fornødenheder, ørepropper, sæbe, vaskeklud, tøfler og den slags. Sidst men ikke mindst kom hun halsende efter mig med en lille flaske bobler.
Den helt store gevinst her ligger også i at nattoget simpelthen kørte mere smooth og ikke larmede i den grad nattoget til Paris gjorde. Som om hjulene passede bedre til skinnerne her. Der var endda et lille ovenlysvindue med kig til himlen.
Vask og bord Og vindue..
Jeg vågnede flere gange i løbet af natten, men faldt hurtigt i søvn. Husk fortsat ørepropper! Det var behageligt, og jeg er langt mere modtagelig overfor nattog på denne måde. Morgen completen blev bragt, desværre 4 minutter før jeg skulle af, så en bolle under hver arm og afsted. Så havde jeg også undskyldningen for at købe mig en latte på stationen.
Fra Hamburg direkte til København. Mit review og beskrivelse af turen ud var muligvis med lidt lunkne undertoner. Men turen tilbage var dejlig. Det er stadig en lang tur, men komforten i sovevognen vejede op for det. Den koster også tre gange så meget 1150 kr mod 375 kr.
Hvor ender vi så?
Alt i alt en sjov oplevelse at tage toget. Jeg er i hvert fald blevet noget mere komfortabel med perroner og skiltning. Det er hyggeligt at kigge ud af vinduet, når det ikke er mørkt og rart med gratis wifi, som koster i dyre domme på et fly. Jeg er ikke klimatosse, men sorterer da mine batterier og flasker. Hvis alle ferier i fremtiden gerne skulle foregå pr tog og ikke fly, er rejsemåden ualmindelig udfordret på både pris og tid. Den skal kunne konkurrere på andre parametre.
Incitamentet kunne være slow travel, men det tog to fulde dage bare at rejse, hvor flyet ville kunne klare frem og tilbage på 8 timer alt inklusivt, og de to dage skal man i sit mindset inkludere i selve rejsen. Det kan også fint lade sig gøre – derudover er det bare behagligere. Prøv dig frem, måske er det lige noget for dig!!
Min kone og jeg var en gang på ferie i henholdsvis Paris og London og valgte at tage toget istedet for flyet. Bevares de tog længere tid, men var alt ialt bare en bedre oplevelse. Jeg tror også det var TGV vi var med. Vi opgraderede også til den næstdyreste billet, men så var der også fantastisk benplads.
Ja det er ganske behageligt og man skal gøre det til en del af turen…MEN det kan heller ikke betale sig at spare – eksempelvis vil jeg til enhver tid betale mere for en ordentlig sovevogn end en firpersoners ligge-kahyt uden nåde og barnhjertighed. Det kan sagtens gøres lækkert.
Tak for at bekræfte mine positive fordomme – eller rettere fantasier – om sovevogne. Det er trods alt nogen årtier siden, jeg sidst var afsted 🙁
Men du udelader jo noget af det vigtigste: toiletforholdene?!?