Budapest er fyldt med thermale bade i wienerstil

Vi havde besluttet os for en forlænget weekend i Budapest og havde bestilt en kæmpe herskabslejlighed bemalet i guld og meget central beliggende. Første aften var vi lige ankommet, men lige nedenfor vores gadedør fandt vi en superfin gammel café på Hotel Astoria hvor de selvfølgelig serverede gullasch. meget lokalt og utrolig autentisk. Jeg flankerede suppen af en lokal øl. Efter en hurtig google mapning af metro og andre transportmuligheder gik vi i seng.

Parlamentet

Efter en morgen i vores guldbemalede lejlighed havde vi en date med audioguiden i Parlamentet. Det var i sandhed en dekoreret sag fyldt med gyldne trapper og bemalede lofter. De var meget stolte over at have fostret indtil flere verdensmestre i stenografi. Kongekrongen var udstillet med et lidt bøjet kors, som de var usikre på hvad betød, men guiden konkluderede, at det nok faktisk bare var fordi nogen havde mokket den for hårdhændet ned i sin boks.

Vi travede videre i solbeskinnet blå himmel til St Stefan basilika, som krævede sin billetpris for at lukke os ind i de gyldne hvælvinger. De kan noget med guld i Budapest. Frokosten blev for mit vedkommende et studie i paprika og lokal øl.

Szechenyi-bath

Eftermiddagen var dedikeret til spa og thermale bade – Szechenyibath. Altid en festlighed at gå halvnøgen rundt blandt 1500 andre både udenfor i 4 graders varme og indenfor. Det var en super oplevelse, og vi var røde og rynkede, da vi stod op fra de mange bade i forskellige temperaturer. Udenfor arbejdede de med en vandkarrussel som gjorde man kom meget tæt på de andre gæster men super sjov at suse rundt i.

Aftensmaden blev ungarsk uldgris for nogen af os. Det smagte skønt og blev akkompagneret af en skøn lokal drue, som vi måtte smage på flere gange. Dagen efter kunne vi egentlig sove længe, men siden vi ikke kunne det alligevel tog vi på selvarrangeret street Art tour inden vores free walking tour.

Free Walking tours

Et sneak peak ind i operaen, der igen overflød af forgyldte og bemalede overflader. Vi tog på free walking tour og blev i et aldeles raskt tempo bekendtgjort med historien, som ingenlunde sidder fast. Af kuriositeter kan nævnes, at det er landsholdspilleren i fodbold der er begravet i domkirken. Derudover smeltede russerne alle statuer om, men nu er de så igen smeltet om til finurlige statuer bl.a. i miniature rundt omkring.

Der stod der en lang række af skulptur-sko på kajen til minde om de jøder, der blev skudt og smidt i floden under krigen. Tre personer blev bundet sammen, og den midterste skudt, så de røg i floden og blev transporteret væk. Dermed kunne man nøjes med een kugle. Det var skrappe sager at være vidne til, selvom årene er gået.

Vi fik frokost i markedshallerne. Der arbejdes med solide portioner af stegt mad og kød i dette land, men det afholdt ikke en million mennesker i at være der. Vi splittede lidt op og et par stykker af os tog funicoloren op til slottet for at se lyset tændes og mørket sænke sig. Et smukt område, der anbefales, særligt ved solnedgang, hvor lyset falder smukt ind på byen bagfra slottet.

Café New York

Vi mødtes alle til dinner på New York Café – verdens smukkeste café, brøstede de sig af, og det tænker jeg faktisk er rigtigt! Husk at bestille bord! Dagen efter begyndte med en rundtur i det jødiske kvarter med fokus på 2. Verdenskrig. En genial guide fortalte om historien, og vi kom ind i baggårde og så de gamle vægge fra den jødiske ghetto. Solen bagte og vinden forholdt sig i ro.

Tre synagoger og et ret stort udbud af restauranter herunder ruin-caféer, som er ret traditionelt i Budapest. Barer i rustikke og boheme omgivelser lavet af kreative sjæle. Vi kastede os ind til frokost på en café med graffiti på væggene og uens interiør og spise en enorm croque monsieur.

Vi havde booket tokai-cruise og skulle stå på Dock 10 kl 15. Vejret var perfekt og bobler og cruise ned ad Donau virkede som et absolut oplagt valg. Tilbage på kajen kunne vi lige søbe den sidste flydende varme café-stemning i os inden vi fandt lufthavnen. Man får jo simpelthen så meget ud af tre dage i Budapest! Afsted med dig!!